Je denkt misschien dat het verbeteren van de positie in Google vrij eenvoudig is: meer links toevoegen aan je site, de inhoud beter opmaken en juiste zoekwoorden toevoegen aan de pagina’s. Maar net als bij elk ander onderdeel van online marketing ligt het toch iets anders. Wil jij ook effectief je website verbeteren en bovenaan in Google zien verschijnen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over het optimaliseren van een website voor SEO.
SEO optimaliseren bestaat uit drie elementen
Zoekmachine optimalisatie (ook bekend als SEO) is het proces van het verbeteren van de posities van een website in de resultatenpagina van Google of BING. Het SEO optimaliseren bestaat uit drie elementen; feilloos geschreven teksten, geoptimaliseerde techniek en linkbuilding. Wil je scoren in Google, dan moet je zorgen dat elk element in orde is.
Hier alvast 4 tips om je warm te maken voor het starten met SEO:
- Verwerk overal relevante teksten (paginatitels, meta descriptions, afbeeldingen etc.)
- Zorg voor een variatie aan externe en interne links
- Plaats minimaal 1 call to action op een pagina
- Vermijd onnodige webcode om de snelheid te waarborgen.
Hoe start je met een effectieve SEO-strategie?
Een effectieve SEO-strategie begint met een goede analyse. Deze analyse bestaat uit:
Doelgroepenonderzoek: Wie is je ideale klant?
De eerste stap is om te weten wie je ideale klant is en in welke onderwerpen interesse is. Een voorbeeld: Je verkoopt wasparfum. Dan is de ideale klant een vrouw die houdt van heerlijk geurend wasgoed en hoogstwaarschijnlijk een voorkeur heeft voor een schoon huis.
Zoekwoordenonderzoek: Welke zoekwoorden zijn interessant?
Tijdens een zoekwoordenonderzoek worden de populaire zoekwoorden ontdekt. Welke woorden worden als eerste gebruikt in een online zoektocht? Vaak start je met 5 of 6 algemene termen en vul je gaandeweg het onderzoek de woordenlijst aan.
Concurrentieonderzoek: Hoe evenaar je minimaal je grootste concurrent?
Nu je weet welke zoekwoorden interessant zijn, bekijk je welke bedrijven verschijnen in zoekmachines. Het is belangrijk om te weten waar gemiste kansen liggen om het met jouw website beter te doen.
Nadat je ontdekt in welke onderwerpen je ideale klant geïnteresseerd is en waar de concurrentie kansen laat liggen, is het tijd om actie te ondernemen.
Wil jij je SEO optimalisaties laten controleren?
Ik help je graagContent en SEO
Zoekmachines hebben als doel om gebruikers de beste ervaring te bieden wanneer ze online iets zoeken. Daarom geven ze prioriteit aan website met nuttige en relevante informatie. Dat gaat vaak verder dan een home-pagina of aangepaste landingspagina. Ook een blog en cases zijn belangrijk om actueel te houden. Daarbij geldt: veel woorden gebruiken maar eigenlijk niets zeggen, werkt niet.
Techniek en SEO
Het is geen geheim dat het algoritme van zoekmachines voortdurend verandert. Om relevant te blijven, moet een website aan de nieuwste technieken voldoen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je website mobiel- en gebruikersvriendelijk is, een goede beveiliging heeft en weinig onnodige code bevat.
De checklist voor technische SEO is lang. Ben je benieuwd of jouw website voldoet aan de juiste techniek? Vraag dan een analyse aan. Ik help je graag.
Linkbuilding en SEO
Door de toenemende online concurrentie is linkbuilding in veel branches onmisbaar geworden. Heel simpel uitgelegd betekent linkbuilding: het verkrijgen van verwijzingen naar jouw website. Hoe betere verwijzingen, hoe betrouwbaarder zoekmachines de website vinden.
Voorheen was het aantal verwijzingen belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels controleren zoekmachines de betrouwbaarheid van de verwijzende bron. Heb je veel startpagina’s die verwijzen naar je website? Zorg dan voor variatie en investeer in andere verwijzingen.
8 tips om direct aan de slag te gaan met SEO
Wil jij zelf aan de slag met SEO? Hieronder vind je 8 praktische tips om je verder te helpen.
- Plaats zoekwoorden in de URL-structuur van de website
- Verwerk interne verwijzingen van en naar belangrijke landingspagina’s
- Vergeet niet om de bestandsnaam en ‘alt-tag’ van een afbeelding juist te gebruiken
- Gebruik éénmaal een H1 en meerdere H2 en H3 op een pagina
- Wees niet bang om synoniemen van een populair zoekwoord te verwerken
- Comprimeer afbeeldingen naar max. 500kb
- Zorg voor een XML-sitemap en een HTML-sitemap met alleen 2xx pagina’s
- Maak gebruik van Google Analytics, Search Console en Google Mijn bedrijf.
Wil jij online groeien? Dan is SEO optimaliseren onmisbaar.
Met deze 12 praktische tips start je direct met het optimaliseren van je eigen SEO. Wat ik nog wil meegeven: Het is belangrijk om vanuit een strategie en doel te werken. Lukraak zoekwoorden verwerken op je website en duimen dat het werkt, is niet de manier hoe je online groei realiseert. Wil je eens sparren over SEO optimalisatie? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.