- Wat is Google adverteren?
- Wat zijn de voordelen van Google advertenties?
- Waar moet je beginnen?
- Het vinden van de juiste doelgroep voor je advertenties
- Advertentietypes: Welke is nu geschikt?
- Hoe maak je een Google advertentie?
- Hoe meet je de prestaties van Google advertenties?
- Wil jij online groeien? Dan is adverteren in Google een logische keuze.
Google adverteren is een effectieve manier om je doelgroep snel te bereiken en meetbare resultaten te behalen. Als gloednieuwe adverteerder kan het overweldigend zijn om te beginnen. Er zijn veel verschillende opties beschikbaar, waardoor het lastig is om te weten waar te beginnen. In dit artikel beantwoord ik de meest voorkomende vragen die je kunt hebben als je net begint met Google advertenties. Of als je gewoon een opfrisser nodig hebt. Hier lees je alles wat je moet weten over adverteren in Google, zodat je meteen aan de slag kunt!
Wat is Google adverteren?
Adverteren via Google is het tegen betaling promoten van je diensten of product op het advertentienetwerk van Google. Er is ruime keuze in verschillende advertentieformaten. Je maakt een campagne en selecteert waar je wilt dat de advertentie wordt weergegeven, wie de advertentie te zien krijgt, op welk tijdstip de advertenties worden vertoond en welk budget je wilt uitgeven aan je campagne.
Er zijn twee belangrijke manieren om te adverteren op Google: in de zoekresultaten en op andere sites van zoekpartners. In zoekresultaten verschijnen de advertenties bovenaan een resultatenpagina (SERP) en onder de niet-betaalde zoekresultaten. Bij zoekpartners, zoals blogs of websites, verschijnt de advertentie naast relevante inhoud.
Wat zijn de voordelen van Google advertenties?
Er zijn tal van voordelen te noemen voor het adverteren. Ik som hier een aantal voor je op:
- Bereik je klanten
De targeting van de advertenties heb je zelf onder controle. Richt je op ouderen in de regio Twente? Dan stel je dat eenvoudig in. Ook is het mogelijk om mensen te bereiken op verschillende apparaten, dan word je advertentie dus getoond aan mensen die op hun telefoon, laptop of tablet zitten. Ook bereik je mensen in verschillende talen. Ideaal als je diensten over de grens worden afgenomen! - Snel resultaat
In tegenstelling tot traditionele reclame, zie je bij Google adverteren onmiddellijk resultaat. Na de activatie van de campagne komen gelijk de websitebezoekers naar de website. - Flexibiliteit
Het maken en beheren van de advertenties is mogelijk op elk apparaat. Je start of stop dus overal een campagne. Of je voer een kleine aanpassing uit – ook dat is mogelijk. Google geeft je namelijk realtime gegevens over de prestaties. - Voor elk gewenst budget
Er is geen minimaal spendeerbedrag. Adverteren voor 1 euro per dag is mogelijk. - Meetbaarheid
Je meet de prestaties van je advertentie realtime. Zo zie je makkelijk welke advertenties goed loopt en waar je kunt verbeteren.
Waar moet je beginnen?
Als je begint, wil je er zeker van zijn dat je je advertenties correct inricht. Je wilt namelijk het meeste uit je budget halen. Het is belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Vanuit daar bepaal je jouw belangrijkste zoekwoorden. Mijn advies? Gebruik Google Zoekwoordplanner of Google Suggest voor het opstellen van een zoekwoordenlijst.
De zoekwoordplanner is een tool waarmee je achterhaalt wat de potentie is van een zoekwoord. Ook zie je gerelateerde termen die bruikbaar zijn.
Na het opstellen van een volledige lijst aan zoekwoorden is het tijd om advertenties te schrijven. Goed om te weten; je advertentie moet gaan over het zoekwoord. Dit is belangrijk, omdat de prestaties afhangen van de kwaliteit van je advertenties.
Het vinden van de juiste doelgroep voor je advertenties
Naast de zoekwoorden en advertenties, dien je ook rekening te houden met de targeting. Bij het kiezen van je targeting opties, is het belangrijk om je ideale klant te kennen. Dit zorgt dat je advertenties aan de juiste mensen worden getoond. De targetingopties zijn:
- Locatie
Bereik je ideale klant op basis van locatie, waaronder landen en steden. En zelfs regio’s en postcodes behoren tot de opties. - Taal
Selecteer de taal. Houd daarbij rekening met de browserinstellingen van de gebruiker. - Apparaten
Kies welk apparaat je klanten gebruiken, of dit nu een desktop, laptop, mobiel of tablet is. - Geslacht
Richt jij je op mannen, vrouwen of beide? - Leeftijdsgroep
Heb je een dienst of product voor een bepaalde leeftijdsgroep? Stel het eenvoudig in. - Onderwerpen
Selecteer onderwerpen waarin je klanten geïnteresseerd zijn. Denk aan: interesses, hobby’s en onderwerpen waar ze naar zoeken op Google. in.
Wil jij sparren over je SEA campagnes?
Ik help je graagAdvertentietypes: Welke is nu geschikt?
Er zijn veel verschillende soorten Google advertenties, en ze hebben allemaal een ander doel. Afhankelijk van je bedrijfsdoelstelling gebruik je één type advertentie of een combinatie van advertenties om de best mogelijke resultaten te behalen. Hier is een lijst van de meest voorkomende Google advertenties:
- Google tekstadvertentie
Deze advertenties verschijnen bovenaan of onderaan de pagina met zoekresultaten. Ze zijn inzetbaar voor naamsbekendheid en het krijgen van nieuwe klanten.
- Google beeldadvertenties
Deze advertenties worden weergegeven op websites en apps van zoekpartners, zoals op YouTube, Gmail en andere apps. Ze leiden mensen naar je website.
- YouTube
Dit zijn promotie video’s die worden weergegeven naast relevante video’s op YouTube. Je creëert hiermee snel naamsbekendheid.
Hoe maak je een Google advertentie?
Nu je weet welke zoekwoorden interessant zijn en wat de beste targetingoptie is, is het tijd voor het maken van een advertentie.
Belangrijk bij het maken van een advertentie is de relevantie van het zoekwoord. Mijn advies is dan ook om de koppen en beschrijvingen overeen te laten komen met het ingestelde zoekwoord.
TIP: Maak in elke advertentiegroep minimaal 3 advertenties.
Hoe meet je de prestaties van Google advertenties?
Google houdt automatisch de prestaties van je advertentie bij. Dit zie je in het overzicht bij alle campagnes. Het is ook mogelijk om de prestaties handmatig bij te houden. Je volgt hiervoor de volgende stappen:
- Ga naar je Google Ads account.
- Selecteer het tabblad “Campagnes”.
- Selecteer de advertentie waarvoor je statistieken wilt zien.
- Selecteer het tabblad “Statistieken”.
Wil jij online groeien? Dan is adverteren in Google een logische keuze.
Google is de grootste zoekmachine in Nederland en ontvangt meer dan 100 miljoen zoekopdrachten per dag. Met zo veel mensen die Google gebruiken, is het zinvol om te adverteren op het platform. Het is snel, gemakkelijk en betaalbaar.
Of je nu op zoek bent naar meer websiteverkeer of contactaanvragen wilt stimuleren, Google Adverteren is een geweldige manier om dat te doen. Wil je liever het adverteren uitbesteden? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.