Hoe doe je effectief aan linkbuilding? (En waarom is het zó belangrijk...) - Ramona Evelien
Ramona Evelien Ramona Evelien
Online marketing specialist

Hoe doe je effectief aan linkbuilding? (En waarom is het zó belangrijk…)

Linkbuilding inzetten om hoger in Google te komen? Ja zeker, want als ondernemer wil je niets liever dan online gevonden én gezien worden. Linkbuilding en SEO gaan dan ook hand in hand. Maar hoe zet je linkbuilding goed in? En wat is linkbuilding nu eigenlijk? Waarom is het belangrijk om dit in te zetten tijdens het zoekmachine optimalisatie traject en wat zijn de nieuwe trends voor 2024? Allemaal vragen waar ik je antwoord op geef.

Wat is linkbuilding?

Als eigenaar van een website of een webshop heb je misschien vast eens van linkbuilding gehoord. Toch weet je niet precies wat het is én hoe belangrijk het is voor de SEO. Even in het kort: linkbuilding is het verzamelen van hoogwaardige en kwalitatieve backlinks die relevant zijn voor jouw website. De backlinks “linken” door van autoritaire en externe websites naar jouw website. Hier wordt de zoekmachine ontzettend blij van. Daardoor zien ze jouw website als belangrijk, toonaangevend en waardevol. Jouw beloning? Een hogere waardering in Google.

Waarom is het verstandig om linkbuilding in te zetten tijdens een SEO traject?

Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, is linkbuilding uitbesteden en inzetten ook verstandig tijdens het SEO traject. Dat heeft een aantal belangrijke redenen. Zoals klantvertrouwen, meer websiteverkeer, meer aandacht voor je merk én een lekkere promotie voor jouw bedrijf. Iets te snel? Hier lees je waarom linkbuilding uitbesteden een must-do is.

1. Meer vertrouwen en domein autoriteit

Vertrouwen is belangrijk en dat geldt ook voor het succes van jouw onderneming of website. Linkbuilding draagt hieraan bij. Want als een autoritaire en relevante website linkt naar die van jou, dan moét deze wel interessant en betrouwbaar zijn toch? Dat vinden Google en jouw doelgroep in elk geval wel. In dit geval werkt linkbuilding tijdens het SEO traject als een positieve recensie of mond-tot-mond reclame. En ja, we weten allemaal dat dit echt werkt!

Linkbuilding uitbesteden zorgt ervoor dat de backlinks ook meer domein autoriteit creëren. 

2. Meer (relevant) websiteverkeer met linkbuilding

Backlinks zorgen ook voor meer (relevant) websiteverkeer. Afkomstig van een externe website die gerelateerd is aan jouw branche, dienst of product bijvoorbeeld. Dit “warme” verkeer is al geïnteresseerd in datgene wat jij te bieden hebt. Met een link die doorverwijst naar een hoogwaardige en kwalitatieve pagina of content, houd je ze ook nog langer bij je.

3. Beter zichtbaar en vindbaar in de zoekmachines

Linkbuilding inzetten of uitbesteden tijdens het SEO traject is ook verstandig om beter zichtbaar en vindbaar te zijn in de zoekmachines. Zoals Google bijvoorbeeld. Met backlinks die afkomstig zijn van relevante en autoritaire externe websites, weet de zoekmachine jouw website ook op waarde in te schatten. Je tikt dan al snel de eerste paar zoekresultaten aan.

Trends in linkbuilding 2024

Ook 2024 kent weer een aantal fijne trends op het gebied van linkbuilding. Zo moet de webcontent persoonlijk, fijn leesbaar, hoogwaardig én deelbaar zijn. Na het lezen van dergelijke content, moet de drang om het artikel te delen op de socials onweerstaanbaar zijn. Nou is dat overdreven, maar deelbare content is in 2024 belangrijk voor linkbuilding.

Belangrijk; kwaliteit in linkbuilding gaat in 2024 nog steeds boven kwantiteit. Zie je door de backlinks het linkwiel niet meer? Dan is het verstandig om even bij mij aan de bel te trekken. Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden of heb je vragen? Neem dan gerust contact met mij op.