Waarom kiezen voor Microsoft Advertising? Welke voordelen heeft het en kun je het gebruiken in combinatie met Google adverteren? In deze blog lees je alles wat je wilt weten over adverteren in de Bing zoekmachine van Microsoft én hoe je hiermee van start gaat.
Wat is Microsoft Advertising?
Microsoft Advertising is het advertentieplatform van Microsoft. Hier kun je gebruikmaken van PPC (pay-per-click) advertenties die vervolgens worden weergegeven in Bing en Yahoo. Hoewel je adverteert in de zoekmachines van Microsoft, is het globaal vergelijkbaar met Google Advertising. Ook het netwerk van de zoekmachine is vrijwel gelijk aan Google.
Sterker nog, Bing is de op één na grootste zoekmachine ter wereld en ook groeiende. In één jaar tijd is het aantal Bing zoekopdrachten via desktops gestegen van 3,97% naar 11,37%.
Het aandeel van Bing zoekmachine is één van de belangrijkste redenen waarom ik mijn klanten adviseer om gebruik te maken van de PPC campagnes via Microsoft. Je kunt jouw advertentiebereik vergroten én de online vindbaarheid verbeteren. Dat wil toch iedereen?
Even de voordelen van Microsoft Advertising op een rijtje:
1. Microsoft Advertising maakt gebruik van AI
Microsoft heeft zijn zoekmachines en browser voorzien van AI. Omdat Artificial Intelligence ook onder de doelgroep steeds populairder wordt, zal het gebruik van de Microsoft zoekmachines ook toenemen. Dit heeft natuurlijk een positieve invloed op jouw bereik.
2. Adverteren in het netwerk van Microsoft
Microsoft Advertising richt zich niet alleen op de zoekmachines. Met Microsoft Audience Network kun je jouw doelgroep bereiken met verschillende soorten advertenties. Met tekst, afbeeldingen en video’s of producten. Zowel in de zoekmachines als op internet zelf. Zo kun je ook potentiële klanten bereiken die geen of weinig gebruik maken van de zoekmachines.
3. Microsoft Advertising is goedkoper
Je maakt ook gebruik van Microsoft Advertising als je een beperkt marketingbudget hebt. Gemiddeld zijn de kosten per klik in Bing 33% lager dan bij Google Ads. De vraag naar zoekwoorden is namelijk minder. Dat komt doordat de concurrentie per branche minder is. Dat maakt relevante zoekwoorden goedkoper, waardoor je meer uit je budget kunt halen.
Microsoft Advertising is dus ook een meer betaalbare oplossing dan Google Advertising.
4. Een andere doelgroep bereiken
Mensen die gebruik maken van de zoekmachines van Microsoft doen dat voornamelijk via hun desktop. Google gebruikers doen dit vaak via een mobiel apparaat. Dit biedt kansen voor websites die minder goed te navigeren zijn via mobiele apparaten en smartphones. Hierbij kun je denken aan websites met offertes of aanvraag- en informatieformulieren. Doordat Bing vooral desktop gebruikers heeft, spreek je ook een andere doelgroep aan. Vaak is de doelgroep meer zakelijk gericht. Dit is zeker interessant voor B2B bedrijven.
Werkt Microsoft advertising goed samen met Google adverteren?
Ja. Je kunt Microsoft Advertising gebruiken in combinatie met Google adverteren. Dat maakt jouw online SEA marketingstrategie nog completer en krachtiger. Via het Microsoft platform kun je jouw Google Ads heel eenvoudig importeren. Door gebruik te maken van zowel Microsoft als Google adverteren, kun je een bredere en verschillende doelgroep bereiken. Microsoft Ads combineren met Google vergroot de online zichtbaarheid en vindbaarheid
Hoe starten met Microsoft Advertising?
Om te kunnen starten met adverteren heb je een Microsoft Advertising account nodig. Hierna kun je jouw eerste campagne creëren of bestaande Google Ads campagnes importeren. Je selecteert het doel van de advertentie, vertelt wat over jouw bedrijf en geeft aan in welke omgeving je mensen wilt targeten. Na het invoeren van de gewenste zoekwoorden, stel je het PPC budget in voor jouw Microsoft Advertising campagne.
Vervolgens komt jouw advertentie live te staan. Nadat jouw campagne is gelanceerd, is het natuurlijk ook belangrijk om de resultaten bij te houden. Jouw advertentie moet mogelijk ook worden aangepast om goede resultaten te kunnen behalen.
En nu komt het inhakertje: Laat je Microsoft Advertising liever over aan een online marketing specialist? Neem dan gerust contact op 😉