Ga je voor SEA of SEO? Om voor jou de keuze gemakkelijk te maken, moet je weten wat de verschillen zijn tussen Search Engine Advertising en Search Engine Optimization. Met andere woorden; wat is het verschil tussen zoekmachine adverteren (SEA) en optimalisatie (SEO)?
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Een bijdehand iemand zou zeggen “de laatste letter van het woord”. Ik licht het hier nog beter toe: Het SEO en SEA verschil zit hem globaal genomen in de manier waarop je resultaten behaalt in de bekende zoekmachines. Zoals bijvoorbeeld Google, Yahoo of Bing. Met SEA marketing doe je dat door betaald te adverteren in de zoekmachines. Met SEO ga je voor niet-betaalde resultaten in de zoekmachine met content en technische optimalisatie.
Hieronder diep ik het nog verder uit:
SEO
SEO, of ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is ontzettend belangrijk voor een goede ranking en online zichtbaarheid in de zoekmachine. Om je van een goede positie te voorzien, controleert Google jouw website op heel veel verschillende factoren. Zoals de techniek van jouw website, maar ook de gebruiksvriendelijkheid, mobiel vriendelijkheid, de kwaliteit van de content en de meerwaarde die het biedt aan bezoekers én de website autoriteit.
SEA
SEA of zoekmachine adverteren richt zich op betaalde advertenties in de zoekmachine. Jouw advertenties worden bovenaan de zoekresultaten weergegeven. Dat betekent dat je met SEA marketing direct online zichtbaar bent. In veel gevallen boek je hiermee dus ook snellere resultaten.
Waarom zijn zowel SEO als SEA belangrijk?
Hoewel er verschil zit tussen SEO en SEA, zijn beiden belangrijk. Met zoekmachine adverteren kun je op de korte termijn resultaten behalen. SEO zorgt voor organische (=niet-betaald) resultaten op de lange termijn.
Ik vertel altijd dat dat SEO en SEA elkaar versterken. Als je betaalde advertenties draait in de zoekmachines, mag je direct meer online vindbaarheid en zichtbaarheid verwachten. Daarnaast werk je consistent door aan het optimaliseren van de content en de techniek van de website. Zo bouw je waarde aan de bezoekers uit de advertenties én profiteer je op lange termijn van goede organische resultaten. Zoekmachine optimalisatie en adverteren zet ik daarom vaak naast elkaar in voor online zichtbaarheid op populaire zoekwoorden.
Nog een belangrijke reden om SEO en SEA te combineren, is omdat de resultaten van een SEA campagne perfect te meten zijn. Je ziet bijvoorbeeld direct hoe een specifiek zoekwoord scoort. Onder andere aan het aantal websitebezoekers, conversies en verkopen. Uiteindelijk breng je deze informatie weer terug in jouw SEO strategie. Snap je de win-win situatie?
Wanneer alleen kiezen voor SEO?
Kiezen voor SEO doe je wanneer je op de lange termijn goede niet-betaalde resultaten wilt behalen in de zoekmachines, zonder dat je daarvoor hoeft te betalen. Zoekmachine optimalisatie richt zich op de lange termijn en is een voortdurend proces. Juist daarom is het heel goed te combineren met andere technieken, zoals adverteren in de zoekmachines of linkbuilding.
Wanneer alleen kiezen voor SEA?
Wil je direct zichtbaar zijn bovenaan de zoekresultaten? Dan kies je voor betaald adverteren in Google of andere zoekmachines. SEA marketing wordt vaak ingezet om snel en effectief de vindbaarheid van je website te verbeteren. Ook is het handig om SEA mee te nemen in je strategie bij een kortlopend marketingproject.
Voorbeeld online marketingstrategie met SEO én SEA
Veel van mijn opdrachtgevers kiezen om SEO en SEA gelijktijdig in te zetten. Zo wordt er ingezet op snelle betaalde resultaten én niet-betaalde zoekresultaten op de lange termijn. We richten ons dus veel meer op de zoekintentie
Voor een vastgoedeigenaar is een SEA campagne actief met meetbare resultaten. Daardoor weten we of het zoekwoord dat we gebruiken ook voldoende scoort. Op het gebied van website bezoekers en leads bijvoorbeeld. Deze zoekwoorden gebruiken we weer binnen de SEO marketingstrategie. We hebben een landingspagina aangemaakt en daar houden we de niet-betaalde posities van bij.
Zo voorkomen we dat we werken aan content of website optimalisatie met een zoekwoord dat niets doet. Slimme aanpak toch? Een online marketingstrategie met SEO en SEA is doeltreffender en efficiënter.